Dag 107, zondag 17 mei, Hobart - Reisverslag uit Hobart, Australië van Laszlo Scheltens - WaarBenJij.nu Dag 107, zondag 17 mei, Hobart - Reisverslag uit Hobart, Australië van Laszlo Scheltens - WaarBenJij.nu

Dag 107, zondag 17 mei, Hobart

Door: Laszlo

Blijf op de hoogte en volg Laszlo

19 Mei 2009 | Australië, Hobart

Die rukwinden die gisteren niet echt op gang wilden komen, zijn vannacht in alle hevigheid tot uitbarsting gekomen, Ik kon bijna niet slapen van al het gesuis in mijn oren en de rammelende ramen. Ook bij het opstaan waaide de wind nog behoorlijk hevig. De lucht zag er goed uit, half grijs en half onbewolkt. Het was, voor mijn doen, nog vroeg bij het vertrek: kwart over 9. Vandaag volgde ik de route van kaartje I van de Cycling touring Tasmania pdf. Een meer gedetailleerd overzicht vanaf Bushy Park is te zien op (het oranje) kaartje H van de East Coast kant van de pdf. In eerste instantie volgde ik de A10, welke ik verliet voor de C608, oftewel Ellendale Rd. De grootste beklimmingen van de dag bevinden zich gelijk hier in het begin. Het gaat enthousiast omhoog naar zo'n 350 meter. Nu ik de grote, ondoordringbare, oerbossen achter mij gelaten heb en de bewolking mijn blikveld niet meer vertroebeld, heb ik eindelijk weer uitzicht op de valleien en de bergen in de verte. Mijn vertrouwde, doch ongewenste, reisgezel tegenwind stak ook weer de kop op. Vooral bovenaan de eerste klim gedurende de afdaling daarvan viel het niet mee. De tweede en derde klim gingen me echter goed af. De tegenwind was verdwenen.

Bij Westerway kon ik een afslag naar Mount field National Park nemen, maar ik heb daar van afgezien aangezien ik anders vandaag niet in Hobart aankom. De rit is daarbij al lang genoeg zonder omwegen. Verder dan ook maar weer. Na Westerway heet de weg B61, oftewel Gordon River Rd. In Bushy Park ben ik even gestopt voor lunch. Ik had er hier al weer 40 kilometer opzitten. Een van de medewerksters was aan een poster te zien finaliste geweest in de miss decollete-wedstrijd 2008 en had bijna de kalender gehaald. Aldus gesterkt vervolgde ik mijn weg, nu over de B62, oftwel Glenora Rd. Vlak na Bushy Park is een verzameling oude pakhuizen, een merkwaardig gezicht. Glenora Rd volgt een hele tijd de Derwent River. Het weer was nu echt prachtig en het fietsen was een waar genot, afgezien dan van de vervelende tik telkens als ik het linkerpedaal naar beneden duw. Kennelijk heb ik iets teveel geramd en gebeukt de afgelopen dagen en heeft de fiets dat wat minder goed doorstaan in combinatie met de regen.

Pas vlak voor (en na) New Norfolk was er weer een beklimming die wat minder makkelijk verliep. Verder ging het fantastisch. Een bus vol voorverpakte toeristen op weg naar de een of andere attractie kwam mij tegemoet. De helft van de mensen lag te pitten. Ik had oprecht medelijden met ze. In New Norfolk heb ik geld gepind, het is niet zo'n leuk idee om aan de andere kant van de wereld te staan met nog 3,45 dollar op zak. Even wat drinken en verder maar weer. De B62 gaat hier weer over in de A10. Dit gaat zo door tot ik bij de SH 1 uitkom bij Granton. Ik heb niet de snelweg gepakt (veel te druk) maar Main Rd. Aan de rechterkant was een spoorweg en daar weer naast lag iets waar wandelaars en fietsers gebruik van maakten. Dit bleek het intercity fiets en wandelpad te zijn dat me bijna tot in het hart van Hobart zou leiden. Vlak na Casuarina Crescent ben ik deze route verder gaan volgen. Onderweg kwam ik nog een oude stoomtrein tegen, gevuld met toeristen. Je hebt hier wel heel erg veel stoomtreinen die nog in (toeristisch) gebruik zijn, tevens kwam ik nog een volkomen dronken vent tegen die van links naar rechts over de weg waggelde (ik moest moeite doen hem niet te raken).

Uiteindelijk belandde ik in Hobart centrum, waar ik een bed heb geboekt in het YHA (ik ben toch niet voor niks lid geworden). Ik heb de was gedaan (dat was echt nodig. Eergisteren heb ik voor de lol eens mijn wielersokken uitgewrongen en er kwam een stroom pikzwarte rotzooi uit). Hobart is kennelijk niet erg levendig nu de dame van de receptie mij om 8 uur vertelde dat de supermarkten al dicht waren en dat de meeste restaurants op zondag vroeg de deuren sluiten. Ik kon nog wel wat fish & chips halen bij de jachthaven volgens haar. Gelukkig was er op Salamanca PI nog een Vietnamees open. Goedkoop, goed en gezond. Hierna naar de bioscoop gegaan en "Angels & Demons" gezien. Morgen ga ik eerst mijn fiets naar de fietsenmaker brengen en vervolgens de hele dag verslagen intikken. Ik lig een beetje achter.

Gefietst: 101 kilometer.
Uitgegeven: 110,- (lunch 9,50; slapen 54,- (2 nachten); was 4,-; internet 3,-; avondeten 13,50; film 15,-; film eten en drinken 11,50)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laszlo

Na vier jaar lang als advocaat voornamelijk voor anderen aan de slag te zijn geweest, is het hoog tijd om ook eens aan mij zelf te denken. Wat heet, ik wilde eigenlijk maar anderhalf jaar in Haarlem blijven en nu heb ik er opeens een eigen kantoor, samen met Marleen, Pauline en Sjirk.Damiate advocaten, een sociaal kantoor met een breed aanbod aan rechtsgebieden. John Lennon zei al eens iets over dat het leven feitelijk is wat je overkomt terwijl je bezig bent andere plannen te maken. Zo had ik rond mijn achtste gepland 30 jaar later met vrouw en kinderen ergens in een landhuis te wonen, maar in stede daarvan zit ik nu in mijn eentje aan het andere einde van de wereld aan het begin van een lange fietstocht in zo ongeveer het meest bergachtige land ter wereld. He, kan ik er wat aan doen dat de gebeurtenissen weigeren zich aan mijn plannen te houden?

Actief sinds 08 Feb. 2009
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 37234

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 05 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: